perjantai 27. joulukuuta 2013

Näyttötyö !

Sain työkseni oikaista peugeot 307. Työ oli todella haastava ja opetti paljon, tykkäsin työssä siitä että se oli suuri ja siinä oli paljon haastetta. Pösön keulan vetotyöt olivat myös haastavia mutta huomasin siinä että kun auton runkoa vedetään se vaikuttaa koko autoon, huomasin myös että auton kori joustaa jos vedät runkoaisojakin suoraksi aina pitää vetää vähän yli ja poistaa jännitystä koska muuten aisa palautuu. Vetotöissä olen myös huomannut sen että autoa voi joutua vetämään monesta eripaikasta samaan aikaan, tukemaan muita paikkoja kun vedät jotain kohtaa koska autonkorin käyttäytyminen ei ole aina samanlaista jossain autoissa toiset kohdat ovat kestävämpiä kuin toiset. Jos vaikka vedät autonrunkoaisoja niin auton muukin osa rungosta elää kun runkoaisoja vetää sen takia kannattaa muistaa tarkistaa vetojen välissä että ovet toimivat raot ovat hyvät ja kaikissä vedoissa kannattaa seurata ovien valojen ja kaikkien irrotettavien osien rakoja. Kannaattaa myös vetotöitä tehdessä muistaa se että suunnittelee tarkalleen miten vetää koska pitää koittaa välttää ylimääräisiä vetoja koska kun vedät autonpelti osat liikkuvat joten piste hitsit haurastuvat, pellit raapivat toisiaan ja voi alkaa syntyä korroosiota koska suojamaalit lähtevät kun pellit raapivat toisiaan. Vetotöihin/mittauksiin tarkotettuja penkkejä on monenlaisia esim. AutoRobot, Car O Liner, Jigipenkki ja onhan niitä muitakin mutta nuo ovat varmaan yleisimmät. No entä minkä takia autoja tarvitsee mitata ja milloin kannattaa alkaa mitata runkoa, no meidän korikilta sivulla on minusta hyvää aineistoa joten kopioisin seuraavan osion sieltä.

Milloin korin mittaus on aiheellista suorittaa


  • Silloin kun auton korissa näkyy sellaisia vaurioita että on syytä olettaa jonkin korin osan siirtyneen
  • Peltien päällekkäisliitokset eivät "istu"
  • Uudet osat eivät sovi paikoilleen
  • Korikittisaumat ovat revenneet
  • Saumat ja sovitukset eivät ole paikoillaan. Huomioi myös "vaurioitumaton puoli"
  • Katon peilaus

Auton korin mittaus aloitetaan silmämääräisellä tarkistuksella.

  • Tarkastele vaurioaluetta, koeta päätellä mistä suunnasta kolari on tullut. Monesti apua on myös asiakkaan kertomuksesta kolaripaikalta
  • Tutki laajempikin alue kuin missä varsinaiset vauriot sijaitsevat. Tutki ainakin seuraavat:
    • Ovien, lokasuijien ja luukkujen istuvuus.
    • Katon suoruus
    • Pilareiden suoruus
    • Katso lattiamaton tms. alta onko pelti vääntynyt
    • Liitosten saumat
    • + kaikki muut kohteet mistä voisi päätellä korin muodonmuutoksia

No entä miten alat mittaamaan ja mitä siinä pitää ottaa huomioon. Korin mittaaminen on tarkkaa tai riippuen millä laitteella mittaat mutta kaikilla mittalaitteilla voi saada aikaan suuria mittaheittoja. Ajaattelin myös ottaa korikilta sivustolta tähänkin vähän tietoa koska asiat ovat siellä hyvin kirjoitettu.

Valitse sopiva mittalaite

  • Mittalaitteissa on eroja niin käytettävyydeltään kuin ominaisuuksiltaankin. Kiinnitä valinnassa huomiota
    • Millaisen mittauksen tarvitset. Joskus tarvitset tarkan 3D mittauksen, mutta joskus jopa harpilla mittaaminen/ tarkistaminen riittää
    • Mieti jo mittalaitetta valittaessa korin oikaisua, jos oikaiset korin jossakin teityssä oikaisupenkissä niin käytä siihen penkkiin parhaiten sopivaa mittalaitetta
    • Olethan varma että kyseinen mittalaite on kunnossa ja kalibroitu?
    • Pääseehän kyseisellä mittalaitteella kaikkiin tarvittaviin paikkoihin käsiksi

Asenna mittalaite ja tulosta mahdolliset mittakortit


  • Joissakin mittalaitteissa on erilliset tulostettavat mittakortit mutta joissakin mittakortit ovat koneella elektronisessa muodossa, Muista valita auton malli ja vuosimalli varmasti oikein. Korteissa voi olla yllättäviäkin eroja
  • Mittalaitteita asentaessa on käytettävä huolellisuutta ja erityistä varovaisuutta. Laitteiden "kolistelu" voi pilata niiden mittaustarkkuuden.
    • Jos epäilet että laite on menettänyt tarkkuutensa kannattaa tehdä tarkistusmittaus johonkin autoon tai kalibroitava laite uudelleen. Joskus tämä tosin saattaa vaatia jopa laitteen lähettämisen ulkomaille
  • Kalibroi mittalaite huolellisesti, tämä vaihe on erityisen tärkeä koska se vaikuttaa kaikkiin myöhempiin mittauksiin ja pahimmassa tapauksessa vedät auton täysin vääriin mittoihin. Kalibroi aina ehjältä vaurioitumattomalta alueelta

Mittaa


  • Aloita mittaaminen varmistellen että mittalaite pitää paikkaansa.
  • Mittaa riittävän monesta pisteestä, koko autoa ei kuitenkaan tarvitse mitata
  • Varmista että mittapäät eivät "panttaa" mihinkään, muutoin mittaustulokset vääristyvät paljonkin
  • Käytä oikeita mittakortissa mainittuja mittapäitä
  • Ole koko ajan huolellinen
  • Mieti voivatko mittaustulokset pitää paikkaansa, niihin ei koskaan kannata luottaa sokeasti, Mittakorteissakin on virheitä
  • Ota tarvittaessa vertailumittauksia toiselta puolelta tai jopa toisesta ehjästä autosta jos sellainen on saatavilla

Missä voi mennä vikaan


  • Kalibrointi suoritettu väärin tai se on liikahtanut jostakin syystä mittauksen aikana. Kalibroitu vaurioalueelta
  • Mitatessa jokin panttaa ja vääristää mittatulosta
  • Puutteelliset mittapäät
  • Mittalaite viallinen
  • Lukee mittaustuloksen väärin
  • Mittakortissa voi olla väärä lukema
  • Väärän auton tiedot
  • Valittu väärät helmakiinnikkeet tai ne on asennettu väärin 
Noniin sitten kun auto on saatu mitattua ja saatu suoraksi ja mittoihin niin tarvitsee saada kaikki rikkinäiset osat joko korjattua tai vaihdettava uuteen. Kun olet saanut kaikki tarpeelliset osat mitkä on aina hyvä listata ylös kun purkaat autoa niin on helppo katsoa listasta mitä tarvitset, sitten kun sinulla on tarvittavat osat sovitat ne paikalle niin näet että kaikki sopii paikalleen raot ovat hyvä ja kaikki muutenkin näyttää hyvältä. Sovituksia on hyvä tehdä usein varsinkin jos vaihdat hitsattavia peltejä koska jos et saa niitä ekalla kerralla kohdalleen niin se ei ole mukavaa irrottaa sitä uudestaan. Kun kaikki osat sopivat paikalleen ja auto on valmiin näköinen mutta tietenkin pinta osat pitää maalata mitkä on uusittu/korjattu, maalaus tapahtuu niin että pelti kohtiin tarvitsee laittaa pohjamaalia mikä suojaa korroosiolta ja parantaa massavärin tartuntaa, ja jos sit taas joku osa on muovia ja muovia näkyy niin siihen tarvitsee laittaa muovipohjustetta mikä parantaa massavärin tartuntaa. Sit taas jos olet joutunut kittaamaan jotain niin kitattuihin kohtiin hiomaväriä. Sitten osat matataan vaikka p600 softilla tai p600 epäkeskolla jotta maalitarttuu. Kun osat on matattu ruiskutetaan massaväri jonka päälle sitten lakka. Sitten on osata maalattu ja sovitettu paikalleen ja auto on taas valmis ajoon. Kannattaa lukea minun ensimmäiset blogitekstit jossai kerron tämän kyseisen pösön vaiheista tämä on vain tarkenneltu ja vähän enemmän perehdytty versio.

1 kommentti:

  1. Olipa mielenkiintoista lukea asiaa aiheesta. Meillä olisi vanha linja-auto, ja pitäisi linja-auton korin korjaus tehdä. Onkohan kuinka paljon suurempi työ tähän verrattuna? Toki pinta-alaa on normaalissa henkilöautossa paljon vähemmän. Hyvä tietää, että pohjamaali on myös tärkeä. https://www.autokorikorjaus.com/

    VastaaPoista